måndag 24 november 2014

Småkrypsgruppens egna bibliotek?

Utrop av fascination och många frågor hördes då vi satt och tittade och läste i böckerna som vi var och lånade på biblioteket förra veckan.



"Den spindeln kan gå på vattnet!" Kan vi öva oss att gå på vattnet? "Den packar in sin mat i spindeltråd!"  "Vårtbitaren har långa antenner och gräshoppan har korta. Vårtbitaren är grön och gräshoppan brun." "Den spindeln har sina bebisar i en vit boll under magen!" 

Vi tog fram hur vi hade funderat förra gången, över vem vi tror kan flytta in i våra hus på baksidan. Vi funderade över vad är ett småkryp för mig resp. dig. Hur skulle jag resp. du beskriva ett småkryp? Det nämndes en stor larv, en skalbagge, daggmask, nyckelpiga, bebisdaggmask, spindel, gråsugga, små figurer/varelser som kryper fram. Kan inte småkryp flyga? Jo tyckte några och nej, tyckte några. (Allt utefter mina egna erfarenheter och hur och vad jag själv tänker på.)

En diskussion som också tog vid var över hur det kan vara om att sniglar får sand i ögonen om de bor i sandhuset, men inte myrorna. Myror har inga ögon. De måste köpa ögon. De har svans... Ett barn hade sett en bild på en myra och gick nu och hämtade den. Då uppkom funderingarna på vilket som var huvud. "Den, för jag har sett att de går på det hållet.", säger ett barn. "Nej, det är svansen", säger ett annat barn. Kan vi hitta myror och titta efter tror ni? "Ja för de finns i myrhål och på träd."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar